Hälsobullar

Här kommer receptet på bullarna som jag lovade, inspiration hämtat från Paulúns GI-månad. GI är faktiskt något jag förespråkar lite grann, tanken på att äta långsamma kolhydrater som gör att du känner dig mätt längre tycker jag är helt rätt.

Min version på GI-frallor
Hälsobullar
50g jäst
5 dl mjölk
3 1/2 dl havregryn
1/2 linfrön
1/2 sesamfrön
1/2 solrosfrön
1/2 psylliumfrön
2 tsk salt
2 tsk honung
7-8 dl blandat med grahamsmjöl, siktat dinkelmjöl, fullkorns dinkelmjöl och vetemjöl (tänk på att för mycket fullkornsmjöl som ex. graham gör att bullarna kan blir för grova)
1 dl olivolja

Gör så här:
Blanda jästen med den fingervarma mjölken. Häll nu i havregrynen och alla fröna. Låt jäsa i 10-15 min på ett inte för kallt ställe.
Blanda i saltet, honungen samt mjölet lite åt gången. Oljan ska i i slutskedet av knådandet. Forma nu till cirka 16 bullar och lägg på en bakpappersklädd plåt, låt jäsa under bakduk i cirka 30 minuter och grädda sedan mitt i ugnen på 225° i cirka 12 minuter. Klart!

Kommentarer
Postat av: CJ

Väldigt goda!

2011-01-04 @ 18:55:10
URL: http://mybigadventure.blogg.se/
Postat av: Tuva

bra blogg :)

2011-01-04 @ 20:15:18
URL: http://tuvasworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0