Lunchtips

Då har man ätit lunch också. Jag gillar att äta, mat är en stor del av mitt liv och det är en stor anledning till att jag väljer att blogga om just mat. Känslan när man ser något gott och efter att man ätit något riktigt smaskigt som dessutom är bra för kroppen och man är sådär lagom mätt, den är skön!
I morse vaknade jag upp hos en underbar vän i Kävlinge och blev där bjuden på frukost. I nästan 99 % av fallen äter jag gröt till frukost, men i morse blev det variation, att variera sig är väldigt bra och tyvärr blir det inte så ofta att jag gör just det. Dock i morse blev det då fil och keso-macka (en mycket bra frukost) och just för att jag inte åt min gröt så kände jag suget efter den nu vid lunchtid. Dagens lunch helt enkelt:


Gröt med päron, aprikos och vanilj!
1 dl havregryn
1 dl mjölk
1 dl vatten
linfrön
1 tsk vaniljsocker
1 saftigt päron
2 torkade aprikoser
mjölk att ha på

Gör så här:
Blanda grynen och 2 dl vätska med linfrön och vaniljsockret. Låt det koka tills gröten har din önskade konsistens (2-4 min). Skär päronet i mindre bitar och ha på dessa när gröten väl ligger upphälld i en tallrik. Klipp aprikoserna över och tillsätt lite extra mjölk om så önskas.
Jag äter denna tillsammans med en ostmacka eller ett knäckebröd med keso och skinka!
En av mina favorit grötfrukostar
Tänkte att jag dessutom kunde slå två flugor i en smäll och tipsa om gårdagens lunch också, lättlagad men ack så mumsig. Tonfisksallad, stekt ägg och soltorkade tomater.


Tonfisksallad, stekt ägg och soltorkade tomater
Tonfisk (i burk, liggandes i vatten)
Ägg
Soltorkade tomater
Blandad sallad (isberg, ruccola)
Gurka
Paprika
Morot
Äpple
Och annat som du kommer på


Gör så här:
Skär grönsakerna och frukten så som du vill ha det. Blanda tillsammans med salladen. Stek ägget och lägg det delvis på mackan som du lagt brevid. Häll av vattnet från tonfisken och sprid ut den på salladen. Lägg ut tomaterna lite här och var. Avsluta med lite extra olivolja. Njut!

Tonfisksallad, lätt och gott

Kommentarer
Postat av: Elina

Jag älskar gröt! :-) Det där ser gott ut!:)

2011-01-09 @ 20:03:30
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0